بررسی شش دوره نمایشگاه تجلی احساس

نویسندگان

چکیده مقاله:

نیمی ‌از جمعیت هر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند؛ بدین ترتیب در توانمندی و توسعه هر جامعه‌‌ نقشی تعیین‌کننده دارند. زنان قرن حاضر در تمام زمینه‌های جامعه حضور داشته‌اند؛ به‌گونه‌‌ای که دیگر نمی‌توان رد پای ‌‌آن‌ها را نادیده گرفت. در ‌‌این میان، نقش زنان در عرصه‌های هنری نیز روز به روز در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که شاهد حضور پررنگ زنان هنرمند در نمایشگاه تجلی احساس طی سالیان متمادی بوده‌‌ایم. با توجه به اهمیت نقش زنان در هنر، به‌ویژه هنر نقاشی، نویسندگان به دنبال پاسخ به سؤال‌های زیر هستند: در آثار ارائه‌شده در نمایشگاه تجلی احساس به چه موضوع‌هایی پرداخته شده است و‌‌آیا زنان نقاش، به مدرنیسم گرایش داشته‌اند؟ برای پاسخ به این سؤال‌ها، آثار هنرمندان بر اساس موضوع مشترکی که در شش دوره به نمایش درآمده بود، تفکیک شد و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که آثار زنان نقاش معاصر ‌‌ایران در نمایشگاه تجلی احساس، موضوع‌های (طبیعت، طبیعت بیجان، آبستره و تجرید و نگارگری) مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است. همچنین، در دوره‌های پایانی نمایشگاه، شاهد گرایش هنرمندان به سبک‌های مدرن هستیم. زنان هنرمند در هنر‌های تجسمی ‌به جایگاه هنری بسیار خوبی رسیده‌اند و تحت تأثیر فرهنگ و جهان‌بینی آن جامعه‌اند. در ‌‌این مقاله موضوع‌هایی مانند مبانی نظری، نمایشگاه تجلی احساس، بررسی کمّی ‌موضوع‌های نمایشگاه، بررسی کیفی طبیعت و منظره‌پردازی، طبیعت بیجان، سبک انتزاعی و نگارگری و تذهیب پرداخته شده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی زیبائی شناسی آثار نقاشی زنان معاصر ایران (با تأکید بر شش دوره نمایشگاه تجلی احساس) - پروژه عملی: «زن در فضای خانواده»

نمایشگاه تجلی احساس به مناسبت گرامی داشت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه (س) از سال 1373 در 5 دوره متوالی سالانه برگزار شده است و دوره ششم آن با ده سال وقفه در سال 1388 برپاشد. در این تحقیق بررسی گسترده ای بر آثار این نمایشگاه صورت پذیرفت.آثار هنرمندان غیر حرفه ای و هنرمندان پیشکسوت کاملا مورد تحلیل قرار گرفت و برای غنی تر شدن تحلیل ها در این زمینه نظر سنجی های بسیاری از اساتید مختلف به عمل آمد. ا...

15 صفحه اول

موسیقی و احساس از دیدگاه نظریه‌های تجلی، احساس و تحریک

فلسفه موسیقی شاخه ای از فلسفه است که با نگاهی عمیق و بنیادین به مسائل و پرسش‌های مطرح در هنر موسیقی و تجربه موسیقایی افراد می‌پردازد. با توجه به این نکته، در این نوشتار، به بررسی چگونگی فرآیند رشد و ظهور احساس در موسیقی با توجه به سه دیدگاه رایج در این موضوع یعنی تجلی، احساس و تحریک پرداختیم. موسیقی یکی از انتزاعی‏ترین و غیر‏تقلیدی‏ترین هنرها محسوب می‏شود که قدرت برانگیختن و القای احساسات مختلف...

متن کامل

بررسی تعارض آیات مرتبط با خلقت جهان در شش دوره

در میان آیات قرآن در مورد ادوار زمانی خلقت آسمان‌ها و زمین تناقضی ظاهری دیده می‌شود؛ این ادوار زمانی در آیات 12 ـ 9 سوره فصلت هشت روز و در آیات دیگر شش روز است. در این رابطه، برخی مفسران تعارض مذکور را مطرح نکرده و در نتیجه به‌دنبال پاسخ نبوده‌اند و سایر مفسرانی که تلاش کرده‌اند این تعارض را حل کنند بر این اساس که هدف خدای متعال در این سوره بیان تفصیلی شش روز بوده است یا نه، راه‌حل‌هایی ارائه د...

متن کامل

موسیقی و احساس از دیدگاه نظریه های تجلی، احساس و تحریک

فلسفه موسیقی شاخه ای از فلسفه است که با نگاهی عمیق و بنیادین به مسائل و پرسش های مطرح در هنر موسیقی و تجربه موسیقایی افراد می پردازد. با توجه به این نکته، در این نوشتار، به بررسی چگونگی فرآیند رشد و ظهور احساس در موسیقی با توجه به سه دیدگاه رایج در این موضوع یعنی تجلی، احساس و تحریک پرداختیم. موسیقی یکی از انتزاعی‏ترین و غیر‏تقلیدی‏ترین هنرها محسوب می‏شود که قدرت برانگیختن و القای احساسات مختلف...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 1

صفحات  21- 30

تاریخ انتشار 2013-03-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023